”THE SECRET” NU E PREA SECRET – PROMISIUNI BĂNOASE

Am învățat despre mine, de-a lungul sfertului de secol cât am viețuit p-aici, că nu sunt neapărat cea mai optimistă persoană. Am învățat, nu știu dacă de la părinți sau dacă mi-am băgat eu singură ideea asta în căpățână, că e mai bine să fii pregătit pentru ce e mai rău decât să lași surprizele neplăcute să te pună la respect. Mi se pare o gândire destul de precaută, nu implică atacuri de panică, mă ferește de deziluzii acute și m-a găsit tot timpul pregătită pentru situații de criză. Da, nu e amuzant să trăiești ”în gardă” tot timpul și dacă nu îți ții bine frâiele ajungi, ca mine, să uiți să te relaxezi, să devii un control freak și să transmiți numai energii dubioase celor din jur. Între a fi precaut și realist și a fi stresat și negativist este o linie la fel de fină ca între optimism și fantezie. Întrebarea este cum dozezi toate astea.

Fix weekendul acesta mi-a recomandat o prietenă să citesc mult-lăudata, super-populara și extrem-de-bine-vânduta carte ”The Secret”, de Rhonda Byrne. Mi-a recomandat și filmul, cu mențiunea că deși la început pare puțin fabulos, chiar funcționează. Probabil i-am răspuns cam urât, cu nesăbuita afirmație că mie mi se par ”niște aberații”. Am avut o dată cartea pe mâini și i-am prins ideea de bază: trebuie să gândim pozitiv ca să ni se întâmple lucruri pozitive, că trebuie să vizualizam tot ce ne dorim în viață și apoi ceva forță cosmică, combinată cu multă, multă dragoste și optimism ne va ajuta să obținem ceea ce ne dorim. O.K., după vreo 30 de pagini am renunțat. Mi se părea totul mult prea fabulos, prea ți se promitea marea cu sarea, prea era totul simplu…și suna ca textul unei reclame Dry Cooker. Până la urmă, gândurile pozitive și vizualizarea unui trai în bogăție își vor aduce fericirea, în niciun caz munca, învățătura…sau japca, depinde în ce țară trăiești. La fel, dacă tu te vezi cu 30 de kile mai slabă și îți dorești asta din fiecare celulă a corpului tău (slavă domnului, ai și de unde!), sigur vei slăbi, chiar dacă ai fi în stare să bagi Genin-ul în criză de aprovizionare.

Exagerez. Normal că dacă te concetrezi pe a-ți face o viață mai bună, vei avea o viață mai bună. Vei fi mai deschis la oportunitățile care îți apar în cale, vei găsi o soluție pentru orice problemă care se ivește și vei vedea mereu jumătatea plină a paharului. Nimic rău în asta. Dar de ce trebuie să citești o carte să îți dai seama că o viață bună necesită  muncă, iubire, înțelegere, sacrificii, ambiție, încredere în forțele proprii etc? Nu necesită magie.

Apoi, ce secret e acela pe care îl propovăduiesc milioane de oameni? Cât de credibilă poate fi o profeție ridicată pe cifre frumoase la statutul de best seller mondial?  Dacă așa un secret este la îndemâna tuturor, dacă aceste povețe sunt incontestabile, de ce nu trăim într-o lume mai bună? O fi natura umană atît de evil și de negativistă – ca mine, de altfel – încât cu secretul cel mai secret al omenirii în mînă, tot nu reușește să se elibereze de săracia spiritului?

Dar, pe de altă parte, ceva în adâncurile neștiute și mereu surprinzătoare ale creierului meu, mă făcea să mă întreb: Chiar sunt o persoană negativistă? Chiar îmi refuz orice șansă către o viață liniștită, optimistă, încununată de succes? De ce îmi este atât de greu să încerc să gândesc altfel? Poate nu sunt realistă, ci din contra, prăpăstioasă și nesăbuită. Dacă toți acești oameni se simt mai fericiți, mai împliniți, mai încrezătoti după ce au citit și practicat secretul, dacă atât de bucuroși îl recomandă mai departe, oare n-o fi ceva bun de ”capul lui”? Să se înșele atâția înțelepți, intelectuali, artiști, oameni de afaceri, filozofi? Oi fi eu mai deșteaptă…sigur nu! Pai atunci? De ce să nu încerc?

Bine, pe de altă parte încă sunt milioane de oameni care iau textul din Biblie mot-a-mot. De ce n-ar mai fi încă vreo șase-șapte milioane care să aibă o nouă Biblie? Cea a găndirii pozitive? Cea care promite să îți faciliteze accesul către toate lucrurile materiale și toate dorințele spirituale care te încearcă.

Cartea în sine  a fost criticată că a adus bunăstare și fericire doar autorului și editurii. Criticii ăștia, niște negativiști și ei. ”This “secret” has been kept from you your entire life. World leaders have suppressed it since the dawn of civilization. They have used it, even abused it, while the ignorant masses grind their way through their lives. And if you spend $29.95 on the DVD, the secret will change your life.”

Prin urmare, ca să nu fiu acuzată că am vorbit cartea de rău fără ca măcar s-o fi citit cap-coadă, fără să fi încercat să o pun în aplicare, lansez întrebarea: Cine mi-o împrumută și mie? Vreau să descopăr secretul fără să mai îmbogățesc autorul. Vreau să fie un act departe de materialism și superficialiatate. Promit să o citesc din scoarță în scoarță și să documentez totul aici, pe blog. Accept și aplauze, și statui, și înjurături și amenințări cu nefericirea veșnică.

44

Vă pupă fata!